lördag 18 december 2010

Pocherade ägg

Under åren har jag ibland fått för mig att pochera ägg med samma nedslående resultat - de har smakat ättika.
För en tid sedan såg jag på nätet att man kunde byta ut ättikan mot vitvinsvinäger.
Att jag inte har kommit på det själv!!!

Sagt och gjort, vitvinsvinäger funkar ju med ägg, så jag testade - oj så gott det blev, och det smakade inte ett uns vinäger även om det inte hade gjort något.

Sjud upp vatten i en låg kastrull, tillsätt 1 msk vitvinsvinäger och 1/2 tsk salt till en liter vatten.
Knäck ägget i en kopp.
Rör med en sked i vattenkastrullen längs kanten så att det bildas en virvel i mitten.
Sänk ner koppen med ägg och släpp i mitten.
Låt småsjuda i ca 3 minuter och ta sen upp med en hålslev.

Ju färskare ägg - ju mer sluter sig äggvitan kring gulan.

6 kommentarer:

  1. Åh! Är den här bloggen skarp nu? Äntligen, säger jag bara! Räkna mig som en följare.

    SvaraRadera
  2. Asså - så här är det....jag mixar recept och efter ett tag kommer jag inte ihåg vad jag själv har gjort.
    Då är det fenomenalt att kunna skriva ut recept från sig själv på det som blev lyckat ;-)
    Det här är alltså en stor kom-i-håg-blogg.

    SvaraRadera
  3. Mmm! :)

    Förresten försökte jag hänga på som följare, men det misslyckades, trots att jag försökte flera gånger... :(

    SvaraRadera
  4. Aha, vad bra att du hojtade till. Jag ska kolla om jag själv kan bli följare...

    SvaraRadera
  5. Tiden är åt helskotta ser jag också, men det är ju enklare att fixa ;-)

    SvaraRadera
  6. Mira: Själv kunde jag plutta dit mig så det verkar ju fungera.

    SvaraRadera