onsdag 9 mars 2011

Japan-inspirerad lax i ugn


2 1/2 dl japansk soya
1 1/4 dl mirin
en rejäl nypa socker
en salladslök skuren i bitar
1 vitlöksklyfta, lätt krossad med bredsidan av en kökskniv
1 bit ingefära smaschad på samma sätt
en bit citronskal (obs, inget av det vita underskalet, bara det gula)
4 bitar lax (styckfrysta i påse, helst med skinnsida - det ger mer smak)
sesamfrön

Blanda ingredienserna till såsen och låt koka ihop till en simmig konsistens, det tar ca 10 - 15 min.
Rör då och då så det inte bränns vid och sila av när den är klar.

Lägg laxbitarna i en eldfast form och häll såsen över. Strö på sesamfrön och sätt in i 200° varm ugn i ca 10-13 min, beroende på hur stora bitar det är. Kolla med en gaffel efter 10 min.


Servera med ris och gärna en jättegod gurkblandning som jag har hittat hos Pelles kök.
Riv gurka, salta den och krama ur. Blanda med sweet chili och fisksås.

4 kommentarer:

  1. Det där lät mumsigt. Vi gillar lax i det här huset....:-)

    SvaraRadera
  2. Inspirerande blogg och mycket vackra bilder.

    SvaraRadera
  3. Tack Jorge, så kul att du tycker det! Jag har varit bortrest så därför det här sena svaret ;-)

    SvaraRadera